Suomen Turku Fb-ryhmästä lainaamani kuva kertoo hyvin Turun keskustan sekavasta liikennekuvasta. Kuvassa liikennesuma on melkoinen. Meteliä, katujen ahtautta, vilinää ja vilskettä. Voisiko Turun ydinkeskusta näyttää muunlaiselta? Viihtyisämmältä, mielestäni voisi.

(Kuva Jouko Tarponen, 2025)
Yleisesti todeten Turun keskustasta saisi huomattavasti viihtyisämmän, kun aivan keskusta-alue rauhoitettaisiin autoilulta ja tuotaisiin kaupunkielämään sopivaa elämyksellisyyttä tilalle. Toriparkin myötä tähän suuntaan on jo selvästi mentykin. Autoilu aivan ydinkeskustassa on sen kautta vähentynyt ja se on lisännyt torin alueen viihtyisyyttä.
Kuvaa katsomalla on helppo todeta, että busseja on kuvassa aivan hirvittävä määrä, olisiko 11 kappaletta. Tästä on helppo tehdä johtopäätös, että busseja lisäämällä ei ainakaan ydinkeskustan viihtyisyyttä saada lisättyä, vaikka Turun asukasmäärä on vahvassa kasvussa ja joukkoliikennettä sinänsä on kasvatettava. Mielestäni Turkuun tulisi ennemmin lisätä tehokkaampia julkisen liikenteen muotoja ja kevyen liikenteen liikkumismahdollisuuksia olisi lisättävä nykyisestä myös. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että Turkuun suunniteltuun ratikkaan mahtuisi 2,5-3 kertaa enemmän matkustajia kuin näihin busseihin. Tässä kuvassa voisi siis olla 11 bussin sijaan esimerkiksi neljä raitiovaunua. Mielessäni kuva rauhoittuisi sillä merkittävästi.
Turun ydinkeskustan saavutettavuutta lisäisi merkittävästi se, että kauempaa tultaessa nopeat ratayhteytemme kuten Länsirata olisi kunnossa ja sitä tukien Varsinais-Suomen sisällä saataisiin kulkemaan lähijunat, jotka yhdistyisivät sitten Turussa kulkevaan muuhun julkiseen liikenteeseen saumattomasti. Tämä vähentäsi alueella yksityisautoilun tarvetta esimerkiksi työmatkaliikenteessä.
Julkisen liikenteen ratkaisut voisi silti mieluusti sijoittaa vain Turun ydinkeskustan yhdelle laidalle. Eli toivoisin vähemmän kuvan kaltaista Turun keskustakuvaa jatkossa ja tilalle muista Eurooppalaisista kaupungeista tuttua kävelykeskustaa elämyksineen.
Sami Peltola
Kommentit